Min syn på polis/mc-jakten

Okej, det har varit väldigt mycket prat överallt om denna video, och mycket folk har pratat med mig och skrivit till mig och frågat vad jag tycker. Så jag tänkte bara lägga in MIN (observera) syn på det hela.


För det första måste man säga att det är en otroligt tragisk händelse, som leder till en persons död.

Många försöker få det till att den stora stygga polisen har jagat denna stackars kille, och hetsat honom till att köra ihjäl sig. Och i mina ögon är detta helt fel.

Absolut, jag står inte bakom att poliserna skall följa efter en motorcykel i 200+km/h. Detta utgör en risk för såväl andra bilister, som föraren på motorcykeln, och hans 17-åriga flickvän som sitter bak på motorcykeln.
Men jag tror att det är lätt att "in the heat of the moment" dra upp bilen lite för snabbt.

I detta fallet gör poliserna just det, in the moment. Dom saktar senare ner farten och slutar att följa efter (då det finns helikopter som kan följa efter bättre).

Det är ungefär 30 minuter efter att dom slutat ligga bakom föraren som han olyckligt kör ihjäl sig själv.

Så man menar alltså att det är polisens fel att personen körde ihjäl sig själv? I mina ögon har poliserna ingen skuld i detta alls. Det enda jag ser som är fel i detta är som jag skrev innan att dom kanske inte borde följt efter alls när det gick upp i så höga hastigheter.

Men det är en person som med egen vilja valt att åka igenom hela Stockholm i över 200 km/h med sin 17-åriga flickvän sittandes bakom sig som har skulden i detta. Inte några poliser.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0