Carnitas, guds föda

Hemma hos min kära vän igår bjöds vi på mat gjord av gud själv. Carnitas. Jag har aldrig hört talas om Carnitas innan (Det har tydligen inte rättstavningsprogrammet på datorn heller som hela tiden rödmarkerar det) men efter igår så är jag en förespråkare. 

För oss svenskar är det lätt att förklara. Tänk dig en vanlig hederlig svenne-fredag-tacos fast du byter ut köttfärsen mot carnitas. Vad är då carnitas? Om jag lånar några ord av Cafés skribent Jonas Cramby så är det en kletig, trådig, sötspicy fyllning gjord på fläskkarré som du kommer att älska resten av livet. Pretty simple.

När min kompis gjorde det igår så gjorde han lite på egen hand men jag lyckades hitta ett recept som verkar stämma in ganska bra.

Ingredisenser:
Fläskkarré
Cayennepeppar
Salt
Vitpeppar
Svartpeppar
Vitlökspulver
Chilipulver
Pressad apelsin
Soya
Hackad vitlök
Pressad lime
En burk coca-cola (ej light).

Tillagning:
Skär fläskkarrén i små bitar och gör en kryddblandning av de torra kryddorna. Massera in dem i köttet. Pressa över lime och apelsin, häll i  soya och vitlöken och låt marinera åtminstone en halvtimme, kanske längre. Stek köttet, när den fått färg kan du hälla över marinaden. Öppna coca-colan och häll sedan, under omrörning, ner en skvätt. Låt den koka bort och häll då på lite till och fortsätt sedan så till alla cola är slut. Glöm inte guacamolen!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0