Nyttiga bars / Proteinbar

En sista gång var jag tvungen att baka. Eller baka är väl fel ord, men men.Jag har varit sugen på att göra så kallade "bars" ett tag. Jag lyckades få ett recept och kände att detta inte kunde bli fel.Det blev det inte heller! Tanken är att ta en bar som mellanmål eller efter träning då jag har en bit hem från gymmet.
 
Här har ni receptet:
(Har freebasat lite när det kommer till ingredienserna och mängden)
 
 
BARS
 
Ingredienser 
2 äggvitor
1 ½ dl kvarg
Torkade frukter (jag tog ca 3-4 dl olika frukter) t.ex. dadlar, aprikos.
½ dl skalade solrosfrön
½ dl linfrön
En näve jordnötter
2 dl fiber havregryn
1/3 dl kakao
En skvätt agavesirap
En rågad tesked ekologisk jordnötssmör
2 skopor choklad proteinpulver (jag har whey-100)
 
Tillagning
Krossa solrosfrön, linfrön, jordnötter och havregryn i en mixer. Blanda i de andra torra ingredienserna och häll över i en bunke. 
Mixa alla torkade frukter i en mixer och blanda det sedan med resten av ingredienserna. Häll i resten av ingredienserna.
Jag använda mig av en elvisp med degkrokar för att få ihop röran. Efter att det blivit en smet så gör du redo en plåt med bakplåtspapper och gör två eller tre långa bars som går över hela plåten. Ett tips är att kladda lite med händerna så blir det lättare att rulla barsen.
Sätt in plåten på 200 grader i 15-20 minuter.
När de har kommit ut och svalnat är det bara att dela upp.
 
Good luck!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Efter att varit en trogen läsare under många månader tänkte jag att det är på tiden att slänga in ett stort uppskattningens ord! Grym blogg Daniel! Goa inlägg med vettigt innehåll! Tack:)

Svar: Tackar så jättemycket! Alltid kul att få respons från läsare :)Kul att du läser och jag hoppas du fortsätter!
/Daniel
None None

2013-11-08 @ 15:19:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0