Skriva, skriva, skriva.

Har nu haft några dagars ledighet och det är dags att imorgon bitti bege sig till skolan igen. Examensarbetet ligger som en mörk slöja över hela skolgången känns det som. Är lite sent ute och känner att det ligger och biter mig i hälarna. Skall dock försöka ta tag i det i veckan och knyta ihop säcken. Jag tycker för övrigt att det är otroligt tråkigt att skriva. Ironiskt va? Nej, det är skillnad på att skriva och skriva tycker jag. Är jag tvingad att skriva någonting professionellt och inte kan ordbajsa som vanligt, då låser det sig.
 
Ironiskt nog så är en stor del av arbetet inom polisen just skrivarbete. Att skriva en brottsanmälan är inte jättelätt då den skall följa med enda vägen upp till eventuell rättegång. Det betyder att man har lite press på sig att uttrycka sig professionellt och objektivt. Att skriva ned förhör är ännu svårare. Att försöka skriva konceptanteckningar samtidigt som någon pratar och sedan överföra dem till ett riktigt förhör är inte lätt. Samtidigt som du förstår vad personer säger och försöker få en bra bild av vad hen berättar. Lätt är det inte.
 
Åter till skolan. Vi har just börjat med en ny delkurs som heter "rasism, diskriminering och hatbrott". Det handlar om just det, att kunna identifiera och arbeta med rasistiska brott, diskriminerande brott och hatbrott. Denna vecka skall börjas med att läsa två böcker. "No tears for queers" av Johan Hilton och "Lasermannen" av Gellert Tamas. Tycker faktiskt det är mycket intressant kurslitteratur på utbildningen, men det är inte direkt så att jag hoppar av lycka när jag är tvingad att läsa. Fastnar dock väldigt snabbt då mycket är väldigt relevant. Finns många böcker som "vanligt" folk skulle behöva läsa kan jag tycka.
Haha, "vanligt folk".. men ni förstår vad jag menar. Ni som inte läser på polishögskolan eller jobbar som poliser. Dock är dessa två böcker inte så typiska för just utbildningen.
 
Nej, nu skall jag gå och lägga mig och läsa om böghat och mord från USA.


 
 
Godnatt på er.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0