Det fulaste som finns

Tänkte jag skulle skriva ett inlägg om det fulaste jag vet. Rasism. Ett inlägg räcker inte för att beskriva vad jag tycker om rasism, men kände att jag läst så mycket på sistone så jag behövde skriva något.

Jag har aldrig riktigt förstått mig på hat. Tycker att hat är ett så otroligt starkt ord, och har aldrig riktigt förstått hur man kan hata en annan människa utan att känna den, eller dens gärningar. Finns det någon människa som förtjänar att bli hatad för någonting han själv inte har kontroll över?
Skall jag bli hatad för att jag har det sämre? Skall jag bli hatad för att jag har en annan hudfärg? Skall jag bli hatad för att folk generaliserar?

Jag ser mig själv som en ganska lugn person. Men om det är något som kan få mitt blod att koka så är det när folk uttalar sig rasistiskt.

Varje person är lika mycket värd. Oavsett om de är uppvuxna på Lidingö eller i Bergsjön, Sverige eller Somalia. Varje person har rätt att bli respekterad som människa oavsett härkomst.

Alla människor skall dömas efter sina egna gärningar, inte andras.
Sluta dra alla över en kant och sluta hata.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0