LCHF

Jag har bestämt mig, jag ska testa LCHF. Jag har länge känt att jag "dippar" efter måltider med mycket kolhydrater i och tycker LCHF verkar intressant. När jag var yngre så testade jag ju GI-metoden och det fungerade väldigt bra för mig. Som jag ser det så är LCHF och GI-metoden väldigt lika. Enda skillnaden är att du skall äta mer fett med LCHF.

"Det har varit mycket debatt senaste åren, men lågkolhydratkost är numera godkänt av Socialstyrelsen för behandling av övervikt eller diabetes typ 2. Allt fler vetenskapliga studier visar bäst effekt av LCHF för vikt- och blodsockerkontroll. Antalet positiva läkare och professorer ökar stadigt." http://www.kostdoktorn.se/lchf/


Det du får äta:
kött, fisk, ägg, ovanjordsgrönsaker och naturligt fett (som smör).

Hellst inte äta:
socker och stärkelserik mat (som bröd, pasta, ris, potatis).

 



Sen vet jag mycket väl att det finns många som har mycket dåligt att säga om LCHF.
Många hävdar att det ökar chansen för hjärtinfarkt (för mycket fett -> högt kolesterol) och att kroppen behöver kolhydrater.
Som jag skrev innan så har jag gått på liknande dieter innan och tycker dom är bra. Framtiden får se hur mycket fett jag kommer proppa i mig.
Det viktiga för mig är att sluta äta kolhydrater. Har faktiskt väldigt svårt att se mig själv sitta och halsa ovispad grädda, men vem vet..

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0